Magento Live i Barcelona- PWA och Experience driven commerce


I mitten på oktober var det dags för Magentos årliga Europaevent där e-handlare, partners, kunder bjuds in för att delta och uppdatera sig om vad som händer inom Magento-världen. Årets event hade över 1800 deltagare från hela världen och självklart var Webbhuset på plats med representanter från utveckling, produktion och försäljning. Vilka var då de stora nyheterna och trenderna som det pratades om?


PWA, PWA, PWA

PWA var den överlägset största snackisen på eventet där det i var och varannan presentation pratades om PWA. PWA står för Progressive Web Application och är ett koncept som först utvecklades av Google. Grundidéen är att man bygger sidor och webshopar som fungerar på samma sätt som en app, utan att man behöver ladda hem en app på telefonen. Man kan på detta sätt bygga webshopar som är otroligt snabba och minimera laddtiderna. Det finns många fördelar med PWA och ett exempel är att man kan använda en shop byggd i PWA även om man är offline.

Magento håller på att utveckla PWA-Studios för att underlätta bygget av PWA.


Experience driven commerce

Nästa stora snackis var Experience driven commerce, där Adobes uppköp av Magento spelade en stor roll och det finns stora planer på att bygga in flera av Adobes verktyg i Magento. För många är Adobe bara Flash, PDF, Photoshop, dvs deras produkter som man installerar på datorn, detta är dock inte sanningen längre då Adobe har en stor mängd lösningar för analys, marknadsföring och personalisering. Läs mer om Adobes experience cloud här


Magento 2.3

Den kommande versionen av Magento, som beräknas släppas under 2018, var så klart också en stor nyhet som fick mycket utrymme på mässan.

Bland annat så kommer Magentos nya Page builder, Amazon sales channel, Google Sales channel, avancerade business intelligence verktyg med mera att presenteras i Magento 2.3