Black Friday

Tips till dig som e-handlare inför Black Friday!

Blogg  / Black Friday

Tänk över din strategi mer noggrant än att bara haka på rea-trenden. Black Friday handlar om erbjudanden, men ett erbjudande behöver inte handla om att ge kunden mest rabatt utan det kan också handla om att erbjuda något unikt. Tänk utanför boxen och vad ditt företag kan erbjuda som står sig mot konkurrenternas erbjudande. Det kan till exempel handla om att ge en gratis produkt vid varje köp istället för rabatt.

Som e-handlare gäller det att planera i tid och sätta upp kampanjer med populära sökord. Se över din historik från förra året och lägg till sökord på de varor som innefattas av årets trender i dina digitala kampanjer.

Här är en kort checklista med några grundläggande tips:

  1. Hastigheten – En långsam e-handel är en av de största konveteringsdödarna. Se till att din e-handel är snabb både för mobil och desktop.
  2. Förbered för stor trafikbelastning – Kan era servrar hantera potentiella peakar i trafikflödet? Prata med din hostingleverantör för att säkerställa kapaciteten för er e-handel.
  3. Segmentera er e-postlista – Segmentering är en grundläggande del av marknadsföringen inför Black Friday. Segmentera er e-postlista i god tid innan den stora dagen, för att garantera att de bästa erbjudande landar hos rätt målgrupp.
  4. Bygg e-postlistor och skapa återkommande kunder – Black Friday är en unik möjlighet att få nya kunder. Ta vara på dessa nya kunder genom att ge dem möjlighet att gå med i utskick för nyhetsbrevet och locka där med unika erbjudanden. Tänk också på att ta hand om dem via retargeting efter Black Friday.
  5. Skapa Black Friday-specifika SoMe kampanjer – Nå nya och återkommande kunder via kampanjer på Facebook och Google. Skapa även remarketing annonser till befintliga kunder i dessa kanaler.
  6. Organisera era epostkampanjer – Tillsammans med en väl segmenterad kundbas bör ni ha era e-postkampanjer utformade och förbereda i god tid.
  7. Starta förberedelserna tidigt – Börja informera era kunder om kommande kampanjer och erbjudande i god tid före Black Friday och Cyber Monday, så de är redo att handla när det är dags.
  8. Tidsbestämda erbjudanden – under Black Friday kan detta öka konverteringen och få kunder att ta köpbeslut fortare. Många e-handlare har nedräkning till olika klockslag, vilket ökar konverteringen och gör att kunderna är mindre benägna att göra prisjämförelser.


BlackFriday

Magentokonsulter

Vi på Webbhuset vet att många av kollegor i branschen jobbar med inhyrda Magentokonsulter och att det är ett väldigt vanligt sätt för att minska sina personalkostnader.

Årets e-handel sätter kunden i fokus

Vi är otroligt glada att vår kund Vanbruun vann titeln Årets E-handlare i Retail Awards. I otroligt hård konkurrens med två stora e-handlare Desenio och Bubbleroom så gäller det verkligen att utmärka sig.

Nyanställda x 3

Vi välkomnar 3 härliga tillskott till Göteborgskontoret. Då vi har många nya spännande projekt är vi glada över förstärkningen av våra team. Varmt välkomna!