Varför Magento

Webbhuset har jobbat med e-handel sen -98 vi var bland de första i norden som började jobba med Magento 2008. Då e-handel är vår expertis och där vi samlat all kunskap utvärderar vi regelbundet marknaden efter vilka plattformar som är de bästa. Hittills har vi inte hittat någon som kan slå Magento när det kommer till funktionalitet, skalbarhet, flexibilitet.

Modulär arkitektur

En av Magentos största styrkor är dess modulära arkitektur. Plattformen är byggd för att vara möjlig att skräddarsydd utifrån varje e-handlares behov, detta gäller både dess frontend och backend. I många andra plattformar finns tekniska begränsningar över vad som är möjligt och inte möjligt. Magentos modulära arkitektur gör det perfekt för att skapa skräddarsydda e-handelslösningar utifrån var e-handlares unika behov.

Multi-store

I Magento går det att skapa flera olika store front under en och samma backend. Här kan varje store front konfigureras med exempelvis olika design, betalningsmetoder, fraktmetoder, språk eller valutor.

Scope multisite

Detta skapar enorm flexibel och har varit en styrka hos Magento sedan start och har sedan dess utvecklats och förfinats.

SEO

Magento kommer med alla de viktigaste SEO funktionerna inbyggda:

  • URL-struktur där exempelvis url-keys kan anges för både produkter och kategorier.
  • Sitemap per store view med ett flertal inställningar och automatiskt generering.
  • Meta description och andra SEO fält.
  • Konfiguration av robots.txt från adminpanelen.
  • Google Analytics & Ads integration.

Vidare gör Magentos modularitet att det är enkelt att lägga till ytterligare SEO moduler efter behov.

Produkthantering

Via ett flexibelt upplägg där produkter delas in efter att antal dimensioner är Magentos produkthanteringssystem ett av dess styrkor. I Magento finns ett brett val av produkttyper:

  • Simple product - Den enklaste representationen av en produkt, motsvarar en SKU (Stock Keeping Unit).
  • Configurable product - Är en produkt som beskriver en variationen där kunden baserat på ett val får en viss simple product. Ett vanligt exempel är ett klädesplagg som kan ha flera storlekar. Då skapas en configurable product som konfigureras på storlek och sedan en simple produkt för varje storlek.
  • Grouped product - Denna produkttypen används för att sälja en lista av simpla produkter.
  • Virtual product - Produkter som ej finns fysiskt i lagret. Kan vara exempelvis tjänster eller medlemskap.
  • Bundle product - Låter kunder bygga sina egna produkter genom att kombinera ihop olika simple product. Ett populärt exempel är att bygga sin egen dator, då skulle man exempelvis kunna välja hårddisk, skärm, typ av RAM-minne osv.
  • Downloadable product - Nedladdningsbara produkter, funktionalitet för att efter att en produkt blivit såld, kunna erbjuda kunden att ladda ner den, stödjer olika filformat och sätt att tillhandahålla länken.

Som en ytterligare dimension av konfigurering kan varje produkt tillhöra olika attribute set, varje attribut set är en specifikation över vilka attribut som skall finnas tillgängliga för produkten när den skapas eller uppdateras.

Betalningssätt och fraktmetoder

Magentos popularitet och modularitet gör att det finns stöd för majoriteten av alla betalningssätt och fraktmetoder. Många globala betalningsmetoder såsom PayPal, BrainTree eller Klarna finns det inbyggt stöd för, de flesta andra betalningsmetoder tillhandahåller vältestade och stabila integrationer som går att ladda ner via Magento Marketplace.

Orderhantering

Magento har ett flexibelt upplägg för orderhantering. Ordrar rör sig genom system och tilldelas olika status/state, baserat på detta aktiveras olika typer av funktionalitet såsom att skapa fakturor eller sändningar. Magento stöder delaktivering av fakturor samt sändningar. Detta är sedan kopplat till respektive fraktsätt eller betalningssätt. Vidare finns stöd för krediteringar och delkrediteringar där de flesta betalningsmetod har stöd för att när en kreditering sker i Magento spegla den mot den skapade faktiska fakturan.

Marknadsföringsverktyg och kampanjer

Magento har stöd för att skapa rabattkoder och prisregler baserat på olika villkor. Systemet är mycket flexibelt och täcker det flesta behov en e-handlare kan tänkas ha. Det finns inbyggt stöd för hantering av nyhetsbrev och prenumeration. Produkter kan associeras med varandra för att utrymme för merförsäljning, en produkt kan ha:

  • Relaterade produkter - Visas på produktsidan och är liknande produkter.
  • Upsell produkter - Visas på produktsidan och är liknande men är oftast av högre kvalitet.
  • Cross sell produkter - Visas i varukorgen och är produkter som passar ihop om man redan har bestämt sig för att köpa produkten i fråga.

Några av de projekt vi gjort i Magento

Vill du veta mer?

Hör av dig och boka in en träff så berättar vi gärna mer om våra tekniska lösningar!

Kontakta oss