TACK ALLA NI SOM BESÖKTE OCH DELTOG UNDER WEBBHUSETS MAGENTODAG 2020


Håll utkik för info om Magentodagen 2021!

Vi på Webbhuset vill tacka alla deltagare som var med och gjorde den tionde upplagan av Webbhusets Magentodag till en sån fantastisk dag. Tack till alla duktiga talare som levererade intressanta och inspirerande föreläsningar. Ett stort tack går också till våra partners Nets, Glesys och Hello Retail som hjälpte till att göra dagen möjligt.




Tid och plats


  • Datum: Torsdagen 6 februari, Clarion Hotel Post, Göteborg
  • Tid: 8:30 - Registrering och frukost.
  • 9:00-16:15 - Föreläsningar.
  • 16:20 - Bubbel och mingel.
  • Plats: Clarion Hotel Post, Göteborg
  • Pris: Gratis (för kunder, utvecklare och e-handlare).
  • Leverantörer och övriga betalar 3499 kr (ex moms)

Vad ingår?


  • Entré
  • Lyssna till inspirerande talare och experter
  • Träffa över 140 andra deltagare och knyta värdefulla kontakter.
  • Möjlighet att träffa branschexperter och leverantörer
  • Lunch & fika
  • Eftermingel med Bubbel

Talare 2020


Frida Morberg

Frida Morberg

Head of UX- Conversionista

Är du redo för framtiden? Att driva en e-handel idag är allt annat än en dans på rosor. Teknikutvecklingen går framåt i en rasande fart och oron över att se konkurrenter springa om kan knäcka de flesta. Där det förut räckte med att vi gjorde en sak bra behöver vi nu vara branschledande på alla områden för att lyckas. Eller behöver vi verkligen det? I denna presentation går vi igenom vad det innebär att arbeta ur olika tidsperspektiv för att skapa tillväxt och hur vi som företag kan ta oss an världen där ute utan att drunkna i nya tekniker som kastas mot oss.

Charlotte Katz

Charlotte Katz

Digilog ledare och affärsutveckling - erfarenhet från Kappahl/Bubbleroom/H&M

Charlotte har sitt största intresse och därmed sin främsta kompetens i krysset mellan det analoga och det digitala affärsområdet. Charlotte har genomfört digital transformation i flera företag och föreläser även om digital transformation. Hon brinner för affärsutveckling så vi kan optimera affärsprocesser och bli mer lönsamma. Charlotte ska prata om att bedriva ”Digilogt Ledarskap”. Berättar om hur vi för samman affären, tar med oss människor som står i det analoga landet över IT Bron till det digitala landet. Hur ser vi till att befintliga affärer utvecklas genom att våga utmana och skapa innovation. Idag är den senaste positiva digitala upplevelsen det vi förväntar oss i nästa möte med vilken som helst aktör, detta påverkar från B2C till B2B mötet, det blir H2H. Kundresan behöver överträffa kundens/mottagarens förväntan oavsett om det är privat eller på jobbet. Vi behöver bedriva change management – det handlar om adaptivt mindset och nyfikenhet.

Marcus Hamrin

Marcus Hamrin

Product Manager- Spotify

Marcus Hamrin har arbetat med och i utvecklingsteam som utvecklare, som coach och i olika chefsroller sedan 2007, framförallt i växande startup-miljöer. De senaste åren har han arbetat som Agile Coach och numera Product Manager på Spotify. Marcus brinner för att optimera hållbar värdeleverans grundat i Lean/Agila principer, och värnar om ett holistiskt synsätt där vi fokuserar på hur värde flödar genom organisationen. Marcus kommer att prata om hur vi kan göra förändring och oförutsägbarhet till en tillgång istället för ett problem? Det är kärnfrågan i ett agilt förhållningssätt. Spotify experimenterar ständigt med processer och arbetssätt, i syfte att kontinuerligt förbättra förutsättningarna för att hållbart och långsiktigt kunna leverera värde.

Lisa Rejler

Lisa Rejler

Hållbarhets- och kommunikationsrådgivare - Rejlers

Lisa Rejler har 20 års erfarenhet inom kommunikation, hållbarhet, Investor Relations och marknadsföring. En del av den tiden i familjeföretaget Rejlers AB, noterat på Nasdaq OMX. Hennes stora passion är att hjälpa företag att bli hållbara och att hitta sin unika hållbarhetsmodell. Lisas engagemang finns speciellt inom klimat- och hälsofrågor och kommer idag att prata om hur hållbart företagande ger nya affärsmöjligheter. Idag är Lisa hållbarhets- och kommunikationsrådgivare, styrelseledamot i Rejlers och medlem i den nationella juryn för EY Entrepreneur of the Year. Hon talade på Nasdaqs innovationsdag i NYC och har varit med och byggt ett sjukhus i Kenya samt skapat ett stipendieprogram för ingenjörsutbildning i Sydafrika.

Magnus Bjerkne Gerdin

Magnus Bjerkne Gerdin

CCO- Insert Coin

Magnus Bjerkne Gerdin på Insert Coin, har arbetat inom e-handel och webbutveckling. Insert Coin är ett forskningsbaserat företag som arbetar med olika psykologiska ramverk inom beteendevetenskap för att motivera och engagera slutkunder att fullfölja livscykeln. Det övergripande målet är att utveckla tekniker inom gamification genom att addera spelmekaniker för att stödja kundens syfte och mål. Gamification designas för att möta kundernas behov och tillföra ett mervärde i upplevelsen snarare än att belöna med poäng för sitt beteende. Magnus kommer att förklara gamification, vilken forskning som finns på området inom e-handeln, presentera några framgångsexempel från kunder och ge förslag på vad e-handeln kan göra för att skapa värde för kunden.

Erik Bergelin

Erik Bergelin

Nordic Sales Lead - Magento an Adobe Company

Erik Bergelin har mer än 10 års erfarenhet inom mjukvaror och digital transformation från både Norden, UK och Kanada. Som Nordic Sales Lead på Magento, an Adobe Company, arbetar Erik med medelstora och stora organisationer i Norden som ställer om sin digitala strategi och expanderar sin handel både lokalt och globalt. Erik kommer att prata om "Experience Driven Commerce" med utgångspunkt i de nyckelutmaningar B2B-bolag står inför i sin digitala resa. Erik kommer även beröra trender och framtida fokusområden inom e-handel för kommande år samt vad som gör ett framgångsrikt projekt i dagens digitala landskap.

Fredrik Fenberg

Fredrik Fenberg

Sales Director - InterMail

Fredrik Fenberg är Sales & Country Director Sverige på InterMail och har under de senaste 10åren haft den stora äran att leda och driva framgångsrika försäljningsorganisationer både i Sverige och i internationella verksamheter. Fredrik kan prata länge om framtidens kommunikation, trender och ett gott kundebmötande. Fredrik kommer med starka kompetenser inom omnichannel marketing, relationsmarknadsföring och lojalitetsprogram, och han har lång erfarenhet av kundutveckling och kundresor.

Glenn Johansson

Glenn Johansson

CEO & Founder - GleSYS

Hur kan ditt val av driftleverantör göra skillnad för miljön? Klimathotet är ett faktum och allt fler e-handlare ser över frakt, förpackningar, produkter med mera för att minska sin påverkan på miljön. Men något som lätt faller mellan stolarna är driften av e-butiken i molnet. Hur stor miljöpåverkan har egentligen en server? Glenn Johansson, VD på GleSYS, ger svaret och presenterar hur de stöttar sina kunder med att minska klimatavtrycket.

Patrik Müller

Patrik Müller

Moderator - NETS

Patrik Müller har över tio års erfarenhet av e-handel, betalningar på nätet och är en flitig talare på konferenser, seminarier och utbildningar. Det som inte Patrik kan om e-handel är nästan inte lönt att veta.

Simon Aaen Vaala

Simon Aaen Vaala

Chief Sales Officer - Hello Retail

Simon Aaen Vaala, CSO på Hello Retail, kommer att tala om hur viktigt det är med personalisering inom e-handel för att öka dels konverteringsgraden men också genomsnittliga ordervärden, helt enkelt genom att alltid vara relevant.

Jacob Holm

Jacob Holm

CPO- Webbhuset

Jacob Holm, Chief Product Owner, har jobbat med e-handel i över 10 år. Rollen på Webbhuset är delad mellan tekniskt ansvarig i flera av våra kundprojekt samt att ta rollen som "översättare" mellan utveckling och kund, att framtidssäkra våra tjänster och lösningar. Jacob kommer att prata om framtidens e-handel, Progressive Web Apps och en ny våg av funktioner. 2020 kommer att bjuda på ett fullbordat paradigmskifte inom webb och e-handel som du ska få inblick i.

Sponsorer


Agenda


8:30 Registrering och frukost

9:00 Webbhuset introduktion

9:10 Lisa Rejler, REJLERS

Lisa har 20 års erfarenhet inom kommunikation, hållbarhet, investor relations och marknadsföring. Hennes stora passion är att hjälpa företag att bli hållbara och att hitta sin unika hållbarhetsmodell. Lisas engagemang finns speciellt inom klimat- och hälsofrågor och hon kommer idag att prata om hur hållbart företagande ger nya affärsmöjligheter.

9.40 Glenn Johansson, Glesys

Glenn kommer att presenterar hur de stöttar sina kunder med att minska klimatavtrycket. Många e-handlare ser över logistiken för att minska sin miljöpåverkan men missar ofta att tänka på driften av e-butiken i molnet. Hur stor miljöpåverkan har egentligen en server? Detta kommer Glenn att svara på och presentera vad ni kan göra.

9:55 Jacob Holm, Webbhuset

Jacob kommer att prata om framtidens e-handel, Progressive Web Apps och en ny våg av funktioner. 2020 kommer att bjuda på ett fullbordat paradigmskifte inom webb och e-handel som du kommer få inblick i.


10:15 Kaffepaus

10:45 Patrik Müller, Nets

Patrik, vår moderator, berättar om de senaste och starkaste trenderna inom retail och e-handel.

11:00 Frida Morberg, Conversionista
Är du redo för framtiden? Teknikutvecklingen går framåt i en rasande fart och vi går igenom vad det innebär att arbeta ur olika tidsperspektiv för att skapa tillväxt och hur vi som företag kan ta oss an världen där ute utan att drunkna i nya tekniker som kastas mot oss.

11:45 Simon Aaen Vaala, Hello Retail

Simon kommer att prata om personalisering och varför det är viktigt för din verksamhet.


12:00 Lunch

Halloumi och portabello med matvetesallad, dragonsås samt säsongens grönsaker

13:00 ERIK BERGELIN, Magento ADOBE

Erik kommer att prata om "Experience Driven Commerce" med utgångspunkt i de nyckelutmaningar B2B-bolag står inför i sin digitala resa. Erik kommer även beröra trender och framtida fokusområden inom e-handel för kommande år samt vad som gör ett framgångsrikt projekt i dagens digitala landskap.


13:35 Magnus Bjerkne Gerdin, Insert Coin

Magnus kommer att förklara gamification, vilken forskning som finns på området inom e-handeln, presentera några framgångsexempel från kunder och ge några förslag på vad e-handeln kan göra ur ett kort perspektiv med hjälp av gamification för att skapa värde till sina kunder.


14:05 Fredrik Fenberg, InterMail

Fredrik ska prata om framtidens lojalitetsarbete och hur man skapar lojala kunder i en digital miljö. Vi går igenom strategier som skapar lojalitet samt vad som är en lönsam kund och hur du som e-handlare kan tänka för att skapa lojalitet utan att fastna i priskrig. Det kommer att blir konkreta tips och kopplingar till kundcase.


14:30 Fikapaus

15:10 Charlotte Bäckman Katz, Kappahl/Bubbleroom/H&M

Charlotte har sitt största intresse och därmed sin främsta kompetens i krysset mellan det analoga och det digitala affärsområdet. Charlotte har genomfört digital transformation i flera företag och föreläser även om digital transformation. Hon brinner för affärsutveckling så vi kan optimera affärsprocesser och bli mer lönsamma. Idag kommer Charlotte prata om att bedriva ”Digilogt Ledarskap”. Berättar om hur vi för samman affären, tar med oss människor som står i det analoga landet över IT Bron till det digitala landet.


15:45 Marcus Hamrin, Spotify

Marcus jobbar som Product Manager och har lång erfarenhet inom agilt ledarskap. Marcus kommer att prata om hur vi kan göra förändring och oförutsägbarhet till en tillgång istället för ett problem? Det är kärnfrågan i ett agilt förhållningssätt. Spotify experimenterar ständigt med processer och arbetssätt, i syfte att kontinuerligt förbättra förutsättningarna för att hållbart och långsiktigt kunna leverera värde.


16:20 Avslut och summering

Bubbel och mingel