Årskrönika!

Blogg  / Årskrönika 2020

Positiv utblick mot 2021 – året som kommer bli så mycket bättre

Vi närmar oss slutet på ett otroligt händelserikt år 2020 med en värld som varit helt uppochner. Alla är redan trötta på att höra om allt som hänt i år och vill istället blicka fram emot ett nytt härligt 2021. Men 2020 kommer definitivt gå till historien. Corona-epidemin har drabbat många miljoner människor världen men ett stort antal avlidna. Det är inte över än heller men det finns nu äntligen ett starkt vitt ljus i slutet av tunneln i och med att det nu har påbörjats vaccinering i flera länder.

Tack vare Corona-epidemin har våra köp-beteenden kraftigt förändrats vilket har gynnat E-handeln väldigt starkt. Enligt Postnords E-barometer för Q3 2020 kan man se följande utveckling:

  • E-handeln växte med 39 procent under tredje kvartalet, jämfört med 2019.
  • Mest växte handeln med dagligvaror på nätet (+101 %), följt av möbler och heminredning (+73 %).
  • Konsumenterna uppskattar att de kommer köpa julklappar på nätet för 10,6 miljarder kronor i år, 26 procent mer än ifjol.
  • 46 procent av konsumenterna uppgav att de kommer röra sig mindre i fysiska butiker under julhandeln och lika många uppgav att de kommer agera som vanligt.

Webbhuset upplevde först en svajighet i våra affärer direkt i mars-april när Corona tog fart. Men snabbt därefter var vi en mycket stark vinnare då våra orderböcker fylldes väldigt snabbt. Innan sommaren vände det alltså ordentligt och flera företag började se möjligheterna som den påskyndade digitalisering gav. Under hösten och vintern (samt kommande vår 2021) har det varit fullt ös med flera nya roliga e-handelsprojekt för oss (som vi snart kommer att avslöja). Bland annat ett projekt som gått från förstudie till leverans på bara 10 veckor. Vi har anställt flera nya medarbetare till utvecklar-teamet och letar nu efter både fler utvecklare och projektledare så vi kan förstärka teamet ytterligare under 2021.

Istället för personalens kickoff på annan ort blev det en sommarfest i slottsskogen i betydligt mindre skala. Vi höll oss såklart till restriktionerna och efter några månader med distansarbete försökte vi hålla avstånd till varandra utomhus och roa oss bland annat med en kubbturnering.

Flera av våra befintliga kunder har också valt att förbättra och utveckla sig ytterligare med tanke på att E-handel och digitalisering blivit allt viktigare så det är med glädje och förväntansfullhet som vi på Webbhuset blickar fram mot ett spännande och händelserikt 2021 (förhoppningsvis lite färre överraskningar än 2020 bjöd på).

Vi avslutade året med ett digitalt julbord där alla fick en jultallrik hemkörd. Det blev en annorlunda julfest men vi fick möjlighet att umgås via video, njuta av julmaten tillsammans och roa oss med lite aktiviteter och underhållning. Nu ser vi fram emot lite julledigt och nya tag efter nyåret.

Varma tack till alla kunder, anställda och samarbetspartners för detta året!


Jenny Segerberg

CEO

Black Friday

Tänk över din strategi mer noggrant än att bara haka på rea-trenden. Black Friday handlar om erbjudanden, men ett erbjudande behöver inte handla om att ge kunden mest rabatt utan det kan också handla om att erbjuda något unikt.

Magentokonsulter

Vi på Webbhuset vet att många av kollegor i branschen jobbar med inhyrda Magentokonsulter och att det är ett väldigt vanligt sätt för att minska sina personalkostnader.

Årets e-handel sätter kunden i fokus

Vi är otroligt glada att vår kund Vanbruun vann titeln Årets E-handlare i Retail Awards. I otroligt hård konkurrens med två stora e-handlare Desenio och Bubbleroom så gäller det verkligen att utmärka sig.