E-handelns rekordökning!

Blogg  / Rekordökning

Att det skulle bli en ökning under julhandeln var inget vi tvekade över men att det skulle bli en 50 procent ökning gentemot fjolåret hade vi inte vågat hoppas på.

Nya siffror från Postnord visar att hela 85 procent av Sveriges befolkning handlade på nätet under december. En glädjande nyhet och stor eloge till alla som lyssnade på rekommendationerna från både regeringen och Folkhälsomyndigheten gällande den fysiska julhandeln.

De populäraste kategorierna var skor och kläder som stod för 47 procent av konsumenternas inhandlande. Skönhet och hälsa ligger också fortfarande på starka siffror och står för 43 procent.

Dagligvaruhandeln stod för den största ökningen. Vilket inte är helt överraskande då många ville skydda sig från att gå in i mataffären såväl som andra affärer inför julfirandet, i hopp om att kunna träffa familjen. En annan bidragande faktor var att fler stannade hemma i Sverige istället för att resa utomlands, vilket annars är vanligt i december. Hela 24 procent av samtliga e-handelskonsumenter köpte mat online i december vilket är en fördubbling mot samma månad 2019.

Något gott för ju detta med sig ändå. Digitaliseringen och e-handeln får en stark knuff framåt och vi hoppas att fler branscher väljer att dra nytta av detta och följer med vågen.

Vi minns Magentodagen 2020!

Denna veckan var det planerat att ha vårt årliga evenemang på Posthotellet i Göteborg - Webbhusets Magentodag!

Årskrönika 2020

Vi närmar oss slutet på ett otroligt händelserikt år med en värld som varit helt uppochner. Alla är redan trötta på att höra om allt som hänt i år och vill istället blicka fram emot ett nytt härligt år.

Black Friday

Tänk över din strategi mer noggrant än att bara haka på rea-trenden. Black Friday handlar om erbjudanden, men ett erbjudande behöver inte handla om att ge kunden mest rabatt utan det kan också handla om att erbjuda något unikt.