Doorly

Doorly säljer dörrar och fönster till framförallt privatpersoner som vill förnya eller renovera. De har ett otroligt stort utbud och fokus är service, kunskap och kvalitet. De gör dessutom massor med kundanpassade lösningar.

Besök sida

Doorly background

Bakgrund

När Doorly kom till Webbhuset hade de en standardplattform som inte levde upp till kraven och gjorde det svårt att hantera den otroligt stora mängd produkter med näst intill obegränsade variationer man erbjuder sina kunder. Samtidigt som man har en väldigt snabb tillväxt och hög målsättning så insåg Doorly att man behövde en ny plattform och partner som kunde hjälpa dem att ta nästa steg.

Utmaningen

Dörrar och fönster finns i en mängd utföranden och olika variationer, därför tar fabriken oftast fram produkten efter beställning. Ett fönster har väldigt många olika val och konfigurationer (Höger/vänster-hängt, spröjs in-/utvändigt, glasval, handtag etc) vilket gör att det blir flera hundra miljarder kombinationer av produkter som behöver hanteras på ett smidigt sätt för att enkelt kunna administrera produktutbudet. Man behöver också kunna styra så att att olika val inte kan kombineras och även hantera en komplex prisstruktur.

doorly losning

Lösning

Efter att ha gått igenom och utforskat Doorlys krav och behov kom vi fram till att någon av de redan existerande produkttyperna i Magento (eller på någon annan plattform vi känner till) inte passade att använda på ett tillfredsställande sätt. “Simpla produkter” som det heter i Magento hade helt enkelt blivit ohållbart att använda när man kan ha flera hundra miljarder kombinationer, och även "Custom Options" som man kunnat använda sig av tillsammans med simpla eller konfigurerbara produkter. Dock så löser inte det behoven av att kunna filtrera på attribut som tex pris, glastyp, varumärke etc eller styra rabatter på varje val (höger-/vänsterhängt, spröjs in-/utvändigt, glasval, handtag etc).

Lösningsförslaget blev att vi genom administrationsstrukturen från Custom Options implementerade logiken av Configurable Products för att uppnå en generator.

Vi skapade ett helt nytt gränssnitt på produktvyn i Magentos administration likt custom options, där man kan hantera alternativen, deras priser och bilder. Vi anpassar även attribut-hanteringen för att hantera vår speciella typ av produktval. I frontend byggde vi en konfigurator så att kunden enkelt kan se de olika valen och få en tydlig uppfattning om vad de innebär. Vi har även byggt så att man kan skapa ett mall-system där konfigurationen på en produkt kan återanvändas för en ny produkt, allt för att underlätta administrationen och effektivisera arbetet.

Resultat

Resultatet är en snabb och användarvänlig site som kraftigt minskat tiden för administration för att hantera produkter, priser rabatter mm. Det har även minskat risken för fel i produktuppdateringarna för Doorly. Kunderna kan tack vare bättre UX på produktsidan nu se de val som görs och hur resultatet kommer att se ut och på så vis lättare komma till avslut.

Ehandeln är också integrerad mot Fortnox som är affärssystemet som ligger bakom Magento. Integrationen är byggd på Webbhusets Integration Plattform.